Martes, 27 de Junio de 2017
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NÚMERO 1, VOL. 13, 2017

EDITORIAL
TECNOLOGÍA
  • MAQUINARÍAS Y PROCEDIMIENTOS PETROLEROS COMO FACTOR IMPORTANTE EN LA PROBLEMÁTICA SOCIOAMBIENTAL DEL DISTRITO BOLÍVAR (1926-1935)Benjamín Machado Simancas
    email: machadoben@hotmail.com
    Miguel Machado Simancas
    email: mdm26@yahoo.es
    Resumen | Abstract
    In this article it will address how oil exploitation caused severe damage to the lake, marine ecosystems and populations of the communities of Bolivar District because of the misuse of the machinery of oil companies from foreign countries . Methodologically it is enrolled in the current regional / local history, using the historical method for the synthesis by which it is reconstructed and explained according to the process studied using analysis of calibration sources in the investigation. It was concluded that the oil industry caused damage in many populations due to fire , blowouts and gas explosions , affected negatively the quality of life of people
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    En el presente artículo se abordará cómo la explotación del petróleo produjo graves daños en el lago, los ecosistemas marinos y en las poblaciones de las comunidades del Distrito Bolívar a causa del uso inadecuado de las maquinarias de las empresas petroleras provenientes de países extranjeros. Metodológicamente está inscrito en la corriente de historia regional/local, utilizando el método histórico que permite la síntesis mediante la cual se reconstruye y explica de acuerdo al proceso estudiado, empleando el análisis de la contrastación de las fuentes en la investigación. Se concluyo, que la industria petrolera ocasionó daños en muchas poblaciones que, a raíz de incendios, reventones, y explosiones de gases, desmejoraron la calidad de vida de las personas.
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CIENCIA, SOCIEDAD Y ACCIÓN EDUCOMUNICATIVA
  • LA RESPONSABILIDAD SOCIAL UNIVERSITARIA EN EL MARCO DEL DESARROLLO SOSTENIBLELenny Zambrano
    email: lenyozavi@gmail.com
    Resumen | Abstract
    Universities are conceived as those spaces where universal knowledge is generated, researchers and professionals formed projecting into societies, for the benefit and improvement of the quality of life of human beings. It is precisely this conception that the University Social Responsibility seeks to strengthen its principles, based on themes of importance and global relevance founded on Sustainable Development as a hub for the projection of these in the local, regional, national and global levels. Therefore it is common to observe investigations and projects developed by these organizations regarding these issues, as well as being issues of primary interest of the most prestigious universities in the world such as Harvard, Stanford, Cambridge, Oxford, Princeton and the University of California, as manage research, programs and projects based on social responsibility and sustainable development in such important issues as the preservation of societies and the integration of countries, predominantly interdisciplinary and transdisciplinary analysis on issues of global importance, such as those provided in the Millennium Development goals Report 2015 presented by the United Nations, such as primary education, empowerment of women, reducing mortality among children under 5 years, improving maternal health, combat diseases such as malaria, among others, as a way to strengthen human and social growth of nations. Hence, this research offers a concept of University Social Responsibility from the methodological-epistemological-ontological-axiological postulates that define it in the contex to fsustainable development
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    Las Universidades son concebidas como aquellos espacios donde se genera el conocimiento universal, se forman investigadores y profesionales proyectándose hacia las sociedades, en beneficio y mejoramiento de la calidad de vida de los seres humanos. Es precisamente bajo esta concepción que la Responsabilidad Social Universitaria procura afianzar sus postulados, basándose en temáticas de importancia y relevancia mundial fundamentadas en el Desarrollo Sostenible como eje para la proyección de estas dentro del ámbito local, regional, nacional y mundial. Por consiguiente es común observar investigaciones y proyectos desarrollados por estas organizaciones referentes a estos asuntos, además de ser temas de interés primordial de las universidades más prestigiosas del mundo tales como Harvard, Stanford, Cambridge, Oxford, Princeton y la universidad de California, ya que gestionan investigaciones, programas y proyectos en función de la responsabilidad social y el desarrollo sostenible en temas de importancia como la preservación de las sociedades y la integración de los países, predominando el análisis interdisciplinario y transdisciplinario en temas de relevancia mundial, como los dispuestos en los Objetivos del Desarrollo del Milenio Informe 2015 presentado por la Organización de las Naciones Unidas, , tales como la enseñanza primaria, el empoderamiento de la mujer, la reducción de la mortalidad de los niños menores de 5 años, el mejoramiento de la salud materna, el combate de enfermedades como el paludismo, entre otros, como un camino hacia el fortalecimiento de la humanidad y el crecimiento social de las naciones. De allí que la presente investigación ofrece una concepción de la Responsabilidad Social Universitaria desde los postulados axiológicos-epistemológicos-metodológicos-ontológicos que la definen en el marco del Desarrollo Sostenible.
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  • LA REINGENIERÍA APLICADA A LA EDUCACIÓNEliézer s. Hernández Torres
    email: eliecerh81@gmail.com
    Resumen | Abstract
    The purpose of this research is to generate a contribution to education by reviewing a management strategy to present the possibility of its implementation in order to improve the functioning of educational institutions, because if it is feasible to implement management tools to the education field. This will allow master students in educational management and in-service teachers have a tool to be implemented in their professional practice and professional development. To achieve the objective of this research study using the documentary was made in order to gather the necessary information and generate the conclusions inherent in the ability to use management tools in the educational event.
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    El propósito de esta investigación es generar un aporte al ámbito de la educación mediante la revisión de una estrategia gerencial con miras a presentar la posibilidad de su aplicación en aras de mejorar el funcionamiento de las instituciones educativas, por cuanto si es factible llevar a la práctica herramientas gerenciales al campo educativo. Esto permitirá a los estudiantes de maestría en gerencia educacional y a los docentes en servicio disponer de una herramienta para ser puesta en práctica en su praxis profesional y en su desarrollo profesional. Para lograr el objetivo de esta investigación se hizo uso del estudio documental con el fin de recabar la información necesaria y así generar las conclusiones inherentes a la posibilidad de utilizar herramientas gerenciales en el hecho educativo.
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  • EVOLUCIÓN DEL PENSAMIENTO GERENCIAL DEL SIGO XXIJosé luis Corona Lisboa
    email: joseluiscoronalisboa@gmail.com
    Marizé Damaris Mijares Hernández
    email: marize98@gmail.com
    Resumen | Abstract
    This communication explores the evolutionary change of management thinking of the XXI Century, based on the historical events that gave way to it, offering a critical and reflective view of the importance of the paradigmatic changes in the current management and mandatory corporate responsibility against their community action, as entities transformers social reality, with a strategic, systematic and humanistic vision, the business environment, in relation to the binomial company-society. In conclusion, business organizations must adapt their market to the satisfaction of social needs, keeping them in times of constants and dynamic changes.
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    La presente comunicación, explora el cambio evolutivo del pensamiento gerencial del Siglo XXI, partiendo de los acontecimientos históricos que dieron cabida al mismo, ofreciendo una visión crítica y reflexiva de la importancia de los cambios paradigmáticos en la gerencia actual y la imperativa responsabilidad de las empresas frente a su accionar comunitario, como entes transformadores de la realidad social, con una visión estratégica, sistemática y humanista del contexto empresarial, en relación al binomio empresa-sociedad. En conclusión, las organizaciones empresariales, deben adaptar su mercado hacia la satisfacción de las necesidades sociales, para el mantenimiento de las mismas en tiempos de cambios contantes y dinámicos.

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  • LA COMUNICACIÓN ENTRE EL PERRO DOMÉSTICO Y EL HOMBRE; UN TEMA NECESARIO EN LA EDUCACIÓN MÉDICO VETERINARIAThayira Castillo
    email: tcastillo@ucla.edu.ve
    Resumen | Abstract
    Dogs are skilled to pay attention to humans, perceive signals they emit, use this information to solve different problems and adjust their behavior according to human. Domestic dogs have higher interspecific communication skills than those of other species. For dogs, live in groups is equivalent to life in coexistence with men, therefore successful communication is one that allows the coordination of actions between the two species. Communication with man has grown over time, making the relationship mascot-man intensifies every day and therefore quality of life in both species also improves. This paper reviews animal communication, ethology and welfare in order to facilitate the study and understanding of this learning between dog and man, and besides how domestication continues to influence evolution of the dog as man's best friend; justifying incorporate this subject in veterinary medical education.


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    Los perros son habilidosos para atender al humano, percibir las señales que este emite, utilizar esta información para resolver diferentes problemas y ajustar su comportamiento en función de los humanos. Los perros domésticos poseen capacidades comunicativas interespecificas mayores a las que presentan otras especies. Para los perros la vida en grupos es equivalente a la vida en convivencia con los hombres y por lo tanto, la comunicación exitosa sea aquella que permita la coordinación de acciones entre ambas especies. La comunicación con el hombre ha ido creciendo a través del tiempo, logrando que la relación mascota- hombre se intensifique cada día más y por lo tanto mejore la calidad de vida de ambas especies. Se revisan estudios de comunicación, etología y bienestar animal para comprender y facilitar el estudio de este aprendizaje entre el perro y el hombre y como la domesticación sigue influyendo en la evolución del perro como el mejor amigo del hombre; lo que justifica incorporar esta temática en la educación médico veterinaria.
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  • EL GOMECISMO EN LA HISTORIOGRAFÍA VENEZOLANA: ENFOQUES Y PROBLEMASLeonardo Favio Osorio
    email: leonardofavio87@gmail.com
    Resumen | Abstract
    Gomecism has been extensively studied by Venezuelan historiography, but certainly this important historical cojuncture has not been properly addressed because of the very biased views. Based on these considerations, the aim of this research is to perform a historiographical balance about Gomez%u2019s government to determine the approaches under which has been studied. Those authors who have worked Gomecism from an economic perspective, who have analyzed it in a political and personal level are taken into account, and finally to see how Gomez has been worked from the perspective of the Zulia regional historiography which has created new interpretation varieties away from the centralist visions. It is concluded that there is no consensus about the action of Gomez in the government and various approaches persist, although in recent decades, especially since regional studies have been addressed new problems to explain that period from a more balanced perspective.
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    El gomecismo ha sido estudiado ampliamente por la Historiografía venezolana, pero no por eso ha sido abordado apropiadamente esta importante coyuntura histórica, debido a visiones muy sesgadas. Con base en esas consideraciones, el objetivo de esta investigación es realizar un balance historiográfico del Gobierno de Gómez, para determinar los enfoques bajo los cuales ha sido estudiado. Se tomarán en cuenta aquellos autores que han trabajado el gomecismo desde un enfoque económico, los que lo han analizado en un plano político y personal, y por último ver cómo se ha trabajado a Gómez desde la perspectiva de la Historiografía regional zuliana, que ha abierto nuevos abanicos de interpretación, alejados de las visiones centralistas. Se concluye que no existe un consenso acerca de la acción de Gómez en el Gobierno y persisten varios enfoques, aunque en las últimas décadas, sobre todo desde los estudios regionales, se ha abordado nuevos problemas para explicar ese periodo desde una óptica más equilibrada.
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  • AMBIENTE: UN CAMBIO DE CONCEPCIÓN ANALIZADO DESDE SU REPRESENTACION SOCIALAna Rondon G
    email: ananinoskar@hotmail.com
    Rommy Niño D.
    email: rommy909@gmail.com
    Resumen | Abstract
    The environment has been an important topic in planning actions to solve environmental problems in global scale, in this sense to be able to identify the Social Representation you have on this, it is possible to check the knowledge, opinions and attitudes from, formal and non-formal education, offering actions courses, guiding behaviors attitudes and encourage new representations regarding the environment and create opportunities for environmentally responsible practices. In this regard, the following study which was based on the "analysis of social representations that have students IPM JMSM on the environment to generate actions lines to promote the valuation and sustainable use on it%u201D. In this sense, a sample was selected composed of forty-two (42) students and technical data collection sample used was the evocation and free association, analyzed by frequency and statistic analysis technique by which rates Centrality were obtained are selected , Abstraction and prestige of social representation. The study showed that the most important and general representation turn around a central or structuring core constituted by the category "nature", showing lack of knowledge about the concept of environment, which allowed plan and implement educational activities for boarding environmental issue in environmental education course that involved a particular approach considering the weaknesses founded in the study. After the subject was evaluated the SR again, showing the variety of information they have, which compared with the initial analysis of SR is more concrete at the time to justify and explain the terms, even if flaws are evident in some students
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    El ambiente ha sido un tema importante en la planificación de acciones para la solución de problemas ambientales a escala mundial, en este sentido al lograr identificar la Representación Social que se tiene sobre este, es posible verificar los saberes, opiniones y actitudes para, a partir de la educación formal y no formal, ofrecer caminos de acción, orientar comportamientos, fomentar nuevas representaciones y actitudes con relación al ambiente y generar espacios para la práctica ambientalmente responsable. En este sentido, se presenta el siguiente estudio el cual se fundamentó en el %u201Canálisis de las representaciones sociales que poseen los estudiantes del IPM JMSM sobre el ambiente para generar líneas de acción que promuevan la valoración y uso sustentable del mismo%u201D. En este sentido, se seleccionó una muestra compuesta por cuarenta y dos (42) estudiantes y la técnica de recolección de datos usada fue la evocación y asociación libre, analizados por frecuencias y con la técnica de Escalerización mediante la que se obtuvieron los índices de Centralidad, Abstracción y Prestigio de la representación social. En el estudio se evidenció que la representación más importante y general gira en torno a un núcleo central o estructurante constituido por la categoría %u201Cnaturaleza%u201D, evidenciándose falta de conocimiento sobre el concepto de ambiente, lo cual permitió planificar y aplicar actividades didácticas para el abordaje del tema ambiente en la asignatura Educación Ambiental que implicaron un abordaje concreto considerando las debilidades encontradas en el estudio. Una vez finalizada la asignatura se procedió a evaluar nuevamente la RS, evidenciándose la variedad de información que poseen, la cual en comparación con el análisis inicial de RS es más concreta al momento de justificar y explicar los términos, aun cuando se evidencian fallas en algunos estudiantes.
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  • DILEMAS LA FLOR DE LA TELA: FUENTES HISTORIOGRÁFICAS EN REDES VIRTUALESRobson Fonseca
    email: fonsim2000@hotmail.com
    Resumen | Abstract

    The vocation of this article is an effort to discuss the writings of another transit in the virtual social networks, specifically in the school communities in Orkut, trying to raise the question of the duration of the narrative in digital means. In the web space, navigators, crew members from a historical production of this time, publish their school histories in the same way as other historiographic sources present vividly the voices calling for visibility in the territories of History of Education. Are modern communication created more by diffusion than conservation, by making the subject of the fleetingness of the written web universe its own? Are the former student writers aware of this? These reflections are suitable not only for the question of memory that can not be preserved, but also to help understand the type of writing that is most used: the laconic, the telegraphic language, which can make reference to the history of the reading writing . To evaluate the documentation, the elimination, the creation of living conditions of these documents can be a way of reflecting on the subject. I use the scholars Eco (2009), Castillo Gómez (2002), Vidal (2000), Sibilia (2008) and Meneses (2007) to help us to reflect that new digital technologies also have their importance in emission space and save Documents, even with their conflicting and ambiguous statutes.
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    La vocación de este artículo es un esfuerzo para discutir los escritos de otro tránsito en las redes sociales virtuales, específicamente en las comunidades escolares en Orkut, tratando de plantear la cuestión de la duración de la narrativa en medios digitales. En el espacio web, los navegadores, los miembros de la tripulación de una producción histórica de este tiempo, publicar sus historias escolares del mismo modo que otras fuentes historiográficas presentan vivas las voces que piden la visibilidad en los territorios de Historia de la Educación. ¿La comunicación modernos se crean más por la difusión que de conservación, haciendo suya la cuestión de la fugacidad del universo web escrito? ¿Los escritores antiguos alumnos son conscientes de ello? Estas reflexiones son adecuadas no sólo para la cuestión de la memoria que no puedan conservarse, pero también para ayudar a entender el tipo de escritura que se usa más: el lacónico, el lenguaje telegráfico, lo que nos puede hacer referencia a la historia de la lectura / escritura . Para evaluar la documentación, la eliminación, la creación de condiciones de vida de estos documentos puede ser una manera de reflexionar sobre el tema. Hago uso de los estudiosos Eco (2009), Castillo Gómez (2002), Vidal (2000), Sibilia (2008) y Meneses (2007) para ayudarnos a reflejar que las nuevas tecnologías digitales también tienen su importancia en el espacio de emisión y ahorra documentos, incluso con sus estatutos contradictorios y ambiguos.
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